درمان هيبنوتيزمي اختلالات جنسي


 

نويسنده: دکتر عنايت ا... شهيدي




 
يکي از جنبه هاي مهم ازدواج که بر ساير جوانب زندگي و روابط همسران تأثير غيرقابل انکاري دارد ميزان رضايتمندي زوج ها از فعاليت جنسي ست. بي شک يکي از معجزات خداوند، آفرينش انسان در دو جنس زن و مرد و ايجاد علاقه و جاذبه ي قوي بين آنان است. همين جاذبه هسته ي اصلي تمايل دو جنس به يکديگر و تشکيل خانواده اي شاد و سالم مي باشد. همان طور که وجود يک رابطه ي جنسي سالم و موفق، زوج ها را به هم نزديک تر و علاقه مند تر مي کند. اختلال اين رابطه نيز مي تواند موجب ناخشنودي و دوري همسران از يکديگر گردد. متأسفانه اين عدم رضايت، زمينه ساز اختلافات بيشتر و عميق تري مي شود و بر تمامي جوانب زندگي فرد، اثرات نامطلوبي مي گذارد. بنابراين شناخت و درمان اختلالات جنسي، در حفظ سلامت جسمي و رواني خانواده و تداوم تعاملات سالم، از اهميت به سزايي برخوردار است.
طبق تعريف اختلالات جنسي به معني اشکال در عملکرد طبيعي جنسي ست. پژوهش ها نشان مي دهد 31 درصد مردان و 43 درصد زنان در سنين جواني و ميانسالي، دست کم به يکي از اين اختلالات مبتلا مي باشند و اين آمار با افزايش سن بيش تر مي شود. با وجود درمان پذيري قسمت عمده ي اختلالات جنسي متأسفانه به دلايل مختلف از جمله احساس شرم و خجالت تنها 10 درصد آقايان و 20 درصد خانم ها براي درمان، به مراکز پزشکي مراجعه مي کنند شايان ذکر است که آمار بيان شده مربوط به اروپا و آمريکاست و به نظر مي رسد درصد مراجعان در کشور ما از اين هم پايين تر باشد.
اختلالات جنسي اثرات نامطلوب و مخربي بر تمامي جوانب زندگي و روابط بين فردي بيمار و همسرش مي گذارد. در بسياري از موارد فرد مبتلا، اعتماد به نفسش را از دست مي دهد و قادر نيست نقش خود را به عنوان يک مرد يا يک زن به درستي ايفا کند و ممکن است دچار نارضايتي از جنسيت خويش، اضطراب و حتي افسردگي شود. بنابراين هر برنامه ي درماني که براي مداواي اختلالات جنسي به کار گرفته شود بايد با ديدي وسيع بر تمامي آثار آن براي هر بخش از مشکل راه حل مناسبي ارائه دهد. در اين راستا، درمان هاي متنوعي مانند رفتار درماني، شناخت درماني، روان کاوي، دارو درماني، استفاده از برخي دستگاه هاي ويژه و هيپنوتيزم درماني به کار گرفته شده است. اگر چه هر کدام از اين درمان ها مي تواند از شدت نشانه هاي اختلالات جنسي بکاهد اما هيپنوتيزم درماني به دليل استفاده از نيروهاي شفا بخش ذهن خود بيمار، بي ضرر بودن، بهره گيري از تصوير سازي هاي قوي ذهني، مديريت استرس، کاهش اضطراب و توانايي افزايش قابل توجه و پايدار اعتماد به نفس، يکي از بهترين و مؤثرترين درمان ها محسوب مي شود.
توسط تکنيک هاي هيپنوتيزمي مي توان گذشته ي فرد را با رضايت و همکاري خود او بررسي کرد. در نتيجه مي توان تعارض موجود، احساس حل نشدن در مورد اتفاقات گذشته و اثرات اين اتفاقات بر ضمير ناخودآگاه فرد را کشف و درمان نمود. گاهي بيماران به دلايل مختلف، قادر يا مايل به بيان تجربه ي ناخوشايند خود در کودکي يا نوجواني نيستند. در چنين مواردي هيپنوتيزم، امنيت رواني مناسب براي بيان تجربه و حل و فصل نمودن آن را فراهم مي نمايد.
آموزش خود هيپنوتيزم مي تواند نقش مفيدي در مديريت استرس( فشار رواني) داشته باشد. در بسياري از موارد، خستگي مفرط و تنش هاي جسمي و ذهني، منجر به کاهش تمايلات و توانايي هاي جنسي مي گردد. همه ي مردم نياز به روش هايي دارند تا بتوانند با مديريت فشارهاي رواني، فعاليت هاي روزمره از جمله عملکرد جنسي خود را حفظ کنند. از آن جايي که اختلالات جنسي به صورت تکرار شونده و مداوم، موجبات ناخرسندي و ناخشنودي بيماران را فراهم مي سازد، آموزش تکنيک قدرتمند و کارآمد خود هيپنوتيزم، فرد را به ابراز مؤثري براي تداوم درمان، مجهز مي سازد. يکي از پيامدهاي عمده ي اختلالات جنسي، احساس يأس و نااميدي فرد، در از سرگيري تجربه ي جنسي ست. از هيپنوتيزم مي توان براي القاي اميد، افزايش اعتماد به نفس و اصلاح باورهاي آسيب ديده استفاده کرد. درک حالت خاص هيپنوتيزمي و تجربيات منحصر به فرد سوژه در اين وضعيت، او را نسبت به قدرت ذهنش و اين که هيپنوتيزم قادر است به او کمک کند مطمئن مي سازد. صرف نظر از نوع اختلال جنسي، هميشه اين اختلال مي تواند موجب تيرگي رابطه ي بيمار با همسرش گردد. از سوي ديگر وجود روابط خانوادگي نامناسب و مخدوش، به خودي خود باعث بروز يا تشديد اختلالات جنسي مي شود. در واقع عملکرد جنسي نامطلوب و روابط خانوادگي مخدوش، چرخه ي معيوبي را ايفا مي کند که در صورت عدم درمان به موقع به طور فزاينده اي موجب وخامت بيش تر اوضاع مي گردد.
مبتلايان به اختلالات جنسي، به خوبي مي دانند که در مواقع استرس و اضطراب، اختلال شان به صورت شديدتري بروز مي کند که خود باعث استرس و تنش هاي بيش تري مي گردد. اين بيماران در ابتداي هر تجربه ي جنسي دچار نگراني و تشويش ناشي از انتظار تکرار ناکامي هاي جنسي گذشته مي شوند. همين نگراني و اضطراب احتمال ناکامي را افزايش مي دهد. بدين ترتيب چرخه ي معيوبي ايجاد مي شود که به طور مستمر بر شدت اختلال مي افزايد. هيپنوتيزم با مديريت استرس، ايجاد آرامش و هم چنين کنترل نگراني ها و هيجانات ناخوشايند، اين چرخه ي معيوب را قطع و نشانه ها را به طور قابل ملاحظه اي بهبود مي بخشد. همان طور که مي دانيم، ذهن و بدن، اثرات غير قابل انکاري بر هم دارند و تمامي فرآيندهاي ذهني و بدني، متأثر از يکديگرند. يکي از دلايل ايجاد يا تشديد اختلالات جنسي، مخدوش شدن ارتباط سالم و طبيعي ذهن و بدن است. در اين حالت، پيام هاي ارسالي مغز، اثرات جسمي مورد انتظار را ايجاد مي کند. توسط هيپنوتيزم مي توان ذهن را براي ارتباطي سالم تر با بدن برنامه ريزي نمود و بدين ترتيب فرد حتي بدون آن که آگاهانه تلاش نمايد در اعماق ذهن ناخودآگاه خويش، اثرات درماني را دريافت مي دارد.
منبع: نشريه شادکامي و موفقيت-ش67.